zondag 5 mei 2013
Een fles melk, een pak koekjes & een Lowlandskaartje
Je loopt in de supermarkt en sinds je thuis vertrokken bent heb je onwijs veel zin in iets lekkers. Je loopt naar de koekjes, en wacht tot je oog ergens op valt. Roze glazuur, chocolade, aardbeienvulling. Waar heb je zin in?
Je oog valt op dat fijn uitziende chocoladekoekje en je stopt de rol in je mandje.
In de winkel koop je regelmatig iets wat je lekker lijkt omdat je het daar ziet liggen of omdat je het al járen koopt. De mens is nieuwsgierig en impulsief. Geeft makkelijk geld uit aan iets waarvan hij later kan genieten.
Dat pakje koekjes van €1,49 verkoopt zichzelf wel. Hier is geen reclame voor nodig.
Vind je dit al indrukwekkend? Lees dan verder...
Wat er met dit pak koekjes gebeurt, gebeurt ook met de kaarten voor Lowlands. Deze kaartjes zijn al uitverkocht voor het programma uberhaupt bekend is. Er wordt geen woord reclame gemaakt en de kaartjes van €185 worden net zo snel verkocht als dat pak koekjes van €1,49.
Hoe kan dit? Geen woord reclame, geen enkele band bekend, maar toch zijn de kaarten binnen no time compleet uitverkocht? Alsof de kaarten gratis worden weggegeven.
Pinkpop is ook een mooi, minder extreem, voorbeeld. Hierbij begint de verkoop pas ná de bekendmaking van de line-Up. Maar ook hier weer; Pinkpop maakt geen reclame op televisie of radio. Pinkpop bestaat, mensen weten ervan & zo nu en dan wordt er een nieuwsbericht of radioprogramma aan gewijd. Toch gaat de kaartverkoop elk jaar hard.
Festivals als Lowlands en Pinkpop zijn min of meer ingeburgerde begrippen in Nederland. Waar menig klein festival zijn uiterste best doet zoveel mogelijk mensen te bereiken voor een zo hoog mogelijk opkomst, is er voor Lowlands en Pinkpop geen reclamebureau nodig om deze in de aandacht te brengen. En voor wie het even aan de aandacht ontsnapt is bestaat er social media. De festivals zorgen voor een Facebookberichtje hier, een Tweetje daar.
Een dag, en een paar honderd retweetjes later, is de doelgroep weer warm gemaakt. "Owja hier moet ik ook heen dit jaar!"
Internet is DE nieuwe manier om reclame te kunnen maken zonder een reclamebureau in te hoeven schakelen. Internet is de bron, je doelgroep verspreid het, en jij als bedrijf (in dit geval festival) profiteert hiervan. Het is goedkoop, makkelijk, snel en zéér effectief.
Sowieso is onder de jongeren het begrip 'festival' een ware trend. En trends zijn érg belangrijk! Dit leeft onder de mensen. Er zijn weinig jongeren die nog nooit op Pinkpop, Lowlands of een ander festival zijn geweest of er nog nooit van gehoord hebben. Het leeft onder de jongeren. Het hoort erbij. De zomer staat gelijk aan festivals. Er wordt het hele jaar voor gespaard, gezien een festival zo een paar honderd euro kost.
Hetzelfde geldt voor de oude 'rotten' in deze festivalwereld. In de 80's zijn zij in de festivalachtbaan gestapt en hier nooit meer uitgekomen. De trend van toen blijft voor menig man bestaan. De beleving is belangrijker dan het geld en de bands. De beleving van nu is een herinnering aan vroeger. Een ongekend succes!
Als je er zin in hebt kijk je er al het hele jaar naar uit. Je oog valt erop en je koopt het.
Jaar op jaar op jaar.
Iets om over na te denken bij je volgende impulsieve pak koekjes in de supermarkt. Je weet nooit waar het eindigt.
Meer columns van mij lezen? Kijk vooral hier!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten